دستــ نوشتـــ طلبِهــ گـــرگانیــ

...(فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)...

دستــ نوشتـــ طلبِهــ گـــرگانیــ

...(فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)...

کلید طلایی برای طلاب

شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۱۲ ب.ظ

چند کلید طلایی برای طلابی که میخواهند در طلبگی خود موفق شوند...


یکی از رموز موفقیت در درس و کلاس و مباحثه در طلبگی آشنایی با فنون و روش هاست. اینکه چطور یادبگیریم, چطور مباحثه کنیم, چطور یاد بدهیم و ... همه از مباحثی است که زکاوت زیرکی خاص خودش را می خواهد.

اگر بخواهیم بدون شیوه و روش وارد هر کاری بشویم بدون شک یا با موفقیت فاصله زیادی خواهیم داشت و یا به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

اگر می خواهید در طلبگی موفق باشید سعی کنید تمام نکات را تا حد ممکن مراعات کنید. مطالعه مهمترین وسیله و ابزار یادگیری است و هرچه بیشتر و اصولی تر مطالعه کنید در یادگیری موفق ترید.

در مقالات گذشته درباره شیوه مباحثه سخن گفتیم. امید است در آینده ای نزدیک درباره شیوه ها و ورش تحقیق و پژوهش و همچنین شیوه های آموختن و استادی نیز مطالبی را برای شما کاربران عزیز آماده کنیم. در این نوشتار به برخی نکات مهم در مطالعه اشاره خواهیم کرد.

 

آداب مطالعه

1. در مطالعه و بررسیهاى علمى خود به همان مقدار اکتفا کنید که قدرت درک و فهم و توانایى برداشت آنها را دارید و ذهن و هوشتان بدانها تمایل دارد.

2. در قرائت کتب و یا فرا گرفتن علوم کار و کوشش خود را ناتمام نگذارید.

3. دانش را نمى توان مستقلا و بدون استفاده از استاد، از میان کتب و نوشته ها جستجو کرد.

4. باید اوقات و فرصتهاى شبانه روزى را براى تحصیلات و فرآورده هاى علمى ، تقسیم بندى کرد؛ زیرا این کار موجب برکت و ازدیاد فرصتهاى تحصیلى مى شود.

5. براى مطالعه اتاق یا مکان خاصى را انتخاب کنید که داراى نور و هواى مناسب باشد. نیز لازم است مکان مطالعه ثابت باشد تا موجب آمادگى ذهنى بیشترى براى مطالعه شود.

اگر همه مطالعات خود را در یک مکان معین انجام بدهید محیط آشناى آن اتاق یا آن مکان خاص موجب مى شود که در حین مطالعه تمرکز حواس بیشترى داشته باشید.

6. سعى کنید مطالعه همراه با خلاصه نویسى باشد. البته نوشتن باید بعد از فهم باشد. اگر انسان مطلبى را نفهمیده بنویسد سودى از آن نخواهد برد. آنچه مهم است فهم است و اگر به صورت صحیح باشد مى تواند زمینه برداشتها و دریافتهاى جدید علمى گردد.

7. با یاد و نام خداوند متعال شروع کردن و از خدا کمک خواستن یکى از عوامل موفقیت و برکت مطالعه است . مناسب است قبل از آغاز مطالعه دعاى مطالعه خوانده شود:

اللهم اخرجنى من ظلمات الوهم و اءکرمنى بنور الفهم ، اللهم افتح علینا ابواب رحمتک ، و انشر علینا خزائن علومک ، برحمتک یا ارحم الراحمین .(1)

8. در حال مطالعه با وضو باشید.

9. مطالعه در حال سیرى سود ندارد، زیرا در این حال خواب و چرت انسان را در بر گرفته ، به او اجازه نمى دهد که حواس خود را روى مطالب متمرکز کند. نیز در حال گرسنگى ، غروب آفتاب ، نور کم ، خشم ، ترس ، عجله ، نوشیدن ، خوردن ، نگاه به تلویزیون باید از مطالعه خوددارى کرد.

10. درست نشستن پشت میز و با کمر صاف و راست در حالت مطالعه سبب مى شود انسان به راحتى بتواند به مطالعه بپردازد.

11. باید کتاب به گونه اى در مقابل چشم قرار گیرد که براى دیدن آن به زحمت نیفتیم . باید فاصله لازم و درست میان چشم و کتاب رعایت شود.

12. نباید در مدت زیادى پیوسته مطالعه کرد تا چشم خسته شود و توانایى خود را از دست بدهد. براى جلوگیرى از خستگى چشم بهتر است پس از هر 40 دقیقه مطالعه ، استراحت مختصرى نمود و سپس ادامه داد.

13. مطالعه باید تدریجى باشد، ابتدا مطالعه کتب و موضوعات آسان آغاز شود تا پس از آمادگى ذهن بتوان به مطالعه موضوعات سخت تر پرداخت .

14. از پراکنده خوانى و بى نظمى در مطالعه پرهیز کنید. (همانطور که بی نظمی در هر کاری اختلال ایجاد می کند در این قسمت نیز یک آفت مهم است)

15. تکرار مطالعه باعث مى شود تا معلومات در ذهن آدمى راسخ شود و باقى بماند.

16. ایجاد تنوع در بین مطالعه لازم ، و مناسب است موضوعات مطالعه متنوع انتخاب شود. زیرا موضوعات یکسان موجب خستگى مى شود.

17. چیزهایى را که مانع تمرکز حواس مى شود باید از جلو چشم دور کرد.

18. مطالعه باید همراه اندیشه باشد و مطالعه بدون تفکر مانند بلعیدن خوراک بدون جویدن است .

19. آنان که با عینک مطالعه مى کنند مناسب است سالى یک بار نمره چشم خود را به وسیله پزشک متخصص کنترل کنند.

 


منابع:

1- مفاتیح الجنان ، ص 490، باقیات صالحات ، باب ششم .

تهیه و فرآوری: محمد حسین امین گروه حوزه علمیه تبیان

نظرات  (۱)

۲۶ آبان ۹۴ ، ۱۸:۰۲ گلستان بلاگ

سلام . خداقوت

باتشکر از مطلب خوب شما.این مطلب در گلستان بلاگ منتشر شد.

 http://golestanblog.ir/%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B7%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%A8/

منتظر مطالب بعدی شما هستیم.

یاعلی. التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی