دستــ نوشتـــ طلبِهــ گـــرگانیــ

...(فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)...

دستــ نوشتـــ طلبِهــ گـــرگانیــ

...(فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)...

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

حافظ قرآنم/ مدتی به کلیسا و خانقاه می‌رفتم/ ۸ سال موسیقی آموختم...

آیت‌الله نکونام از مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید: حس آزادگرایانه‌ام سبب می‌شد در هر جا، از هر چه باشد تحقیق کنم، به همین دلیل مدت ۱۲ سال به کلیسا و خانقا‌ه‌ها تردد داشتم، در عین حال هشت سال هم موسیقی آموختم.

...متن کامل...

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۳ ، ۱۹:۲۳
طلبه گرگانی

عضو محترم شورای عالی حوزه های کشور تشریح کرد: 11 نکته کلیدی و ضروری برای هر طلبه
خبرگزاری شبستان: آیت الله نکونام گلپایگانی تصریح کرد: قدر جوانی را بدانید
 
به گزارش خبرنگار قران و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله علی نکونام گلپایگانی استاد برجسته سطوح عالی حوزه و عضو شورای عالی حوزه در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه رضاییه با اشاره به اینکه طبق آیه نفر، برای همه کس مقدور نیست به سراغ تحصیل علوم دینی بروند گفت: این آیه گروهی از مردم را ترغیب و تحریص به تحصیل علوم و سپس ارایه آن به مردم بلاد خود می کند.
وی دو هدف را در این کلام الهی نهفته دانست و تصریح کرد: اول اینکه باید عده ای برای تحصیل بروند و فقیه و مجتهد شوند؛ دومین هدف و نتیجه اینکه برای انظار و ارشاد دیگران برود.
استاد برجسته سطوح عالی حوزه در ادامه با ابراز تأسف از اینکه در برخی بلاد با کمبود روحانی و خصاه مجتهد و دین شناس واقعی روبرو هستیم اظهار داشت: برای نیل به دو هدف پیش گفته، مقدماتی لازم است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه 11 نکته بسیار مهم را هر طلبه و روحانی باید رعایت کند به بیان و توضیح این نکات پرداخت.
 
بهترین استاد، کلام ائمه می باشد
آیت الله نکونام اولین نکته را انتخاب استاد خوب ودانست و تصریح کرد: الحمدالله در مراکز علمی اولیاء و مسئولین دقت دارند که اساتید خوبی انتخاب کنند؛ اما باید دقت شود بهترین اساتید، سخنان اهل بیت و کتبی مانند نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و ... هستند.
وی دومین نکته لازم برای هر طلبه را انتخاب رفیق دانست و تصریح کرد: گاهی یک رفیق، آدم را هدایتگر به حقیقت است و گاهی رفیقی ناباب موجب فساد و تباهی می شود.
استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به اینکه جدیت و تلاش، نکته دیگری است که باید مورد اهتمام طلاب باشد گفت: علم به راحتی به دست نمی آید و باید تلاش مجدانه داشت.
در گذشته طلاب علاوه بر مباحثه بر پیش مطالعه مداومت داشتند
 وی مباحثه را در تعمیق مطالب در ذهن مخاطب بسیار ضروری خواند و گفت: در گذشته، برخی از طلاب علاوه بر مباحثه، مداومت بر پیش مطالعه نیز داشتند.
توصیه بعدی عضو شورای عالی حوزه به طلاب این بود که درس را رها نکنند و اینکه مدام نگویند کاری را بعدها انجام می دهیم. وی بروز خستگی در مطالعه را امری طبیعی دانست و اظهار داشت: یکی از راه های رفع این سختگی، ایجاد تنوع می باشد مثلا اگر از خواندن احکام خسته شدید، نهج البلاغه یا تاریخ و ... بخوانید.
علم بدون تقوا، فایده ندارد
آیت الله نکونام هفتمین توصیه اش به طلاب این بود که همواره در کنار علم اندوزی باید تقوا و ورع داشت به طوری که علم بدون ترس از خدا فایده ای ندارد. وی در همین ارتباط روایتی را از نبی گرامی اسلام خواند: کسی که در دوران آموزش، ورع را پیشه نکند خد اوند او را به یکی از این سه گرفتاری مبتلا می کند: یا جوان مرگ میشد؛ یا اینکه در مکان هایی به دور از علم می افتد؛ و یا اینکه گرفتار سلطان جائر می شود.
استاد حوزه علمیه قم طلاب را توصیه به نوشتن کرد و گفت: خود را به نوشتن درس ها عادت دهید زیرا آنچه را که ادم حفظ می کند فراموش می شود اما آنچه را نوشت مستقر و ثابت می ماند. وی ادامه داد: تنظیم اوقات و برنامه شبانه روزی بسیار مهم است و نباید از آن غافل ماند؛ به طوری که یکی از خصلت های وجود مبارک امام خمینی (ره)، تنطیم امور بود.
کار فقط برای خدا باشد
توصیه بعدی عضو شورای عالی حوزه به طلاب این بود که در هر کاری باید اخلاص داشت و اینکه همه امور را فقط برای خدا انجام داد. یازدهمین و آخرین نکته وی خطاب به طلاب، غنمیت شمردن عمر بود و تأکید کرد: باید قدر جوانی را بدانید زیرا در فصلی از زندگانی قرار دارید که همه چیز را می فهمید اما وقتی پا به سن گذاشتید مطالب را به تدریج فراموش خواهید نمود. وی سخنرانی خود را با ذکر روایتی از امیرالمؤمنین علی (ع) پایان بخشید: بپرهیزید از اینکه عمرتان را ضایع کنید راجع به اموری که برایتان باقی نمی ماند و اگر عمر از دست رفت برنمی گردد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۳ ، ۱۹:۱۷
طلبه گرگانی