دستــ نوشتـــ طلبِهــ گـــرگانیــ

...(فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)...

دستــ نوشتـــ طلبِهــ گـــرگانیــ

...(فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)...

علامه میرحامد حسین هندی(ره)

چهارشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۶ ب.ظ

عبقاتالانوار از نگاه بزرگان: بسیاری از بزرگان عرصه علم و تحقیق، از عظمت «عبقاتالانوار» سخن گفته و از مؤلف آن تقدیر کردهاند که به برخی از آنان اشاره میشود.

علامه شیخ عبدالحسین امینی(ره) صاحب اثر گرانقدر «الغدیر» میگوید: «بوی دلپذیرش در تمامی جهان پیچیده و آوازهاش از خاور تا باختر را فراگرفته است، هر کس آن را دیده، دانسته که کتاب اعجازآمیز روشنگری است که هیچ باطلی در آن راه ندارد، من در نوشتن الغدیر از دانشهای با ارزش نهفته در آن، بهره فراوان بردم.»

علامه شیخ آقابزرگ تهرانی(ره) نیز درباره آثار میرحامد حسین بهویژه «عبقاتالانوار» چنین مینویسد: «کتابهای با عظمت و مفید میرحامد حسین، دریای ژرفنگری و باریکبینی را پر موج گردانده است... مهمترین و پرآوازهترین اثر او «عبقاتالانوار» در مناقب ائمه اطهار(ع) است. تمامی حقایقی را که دهلوی در باب امامت منکر شده، با بهرهگیری از احادیث و اخباری که از طریق اهلسنت نقل شده، ثابت کرده است.»

 

سخنی از امام خمینی(ره)امام خمینی(ره) هم در سال 1320 شمسی که هنوز تمام مجلات عبقات چاپ نشده بود، پس از بحث از موضوع حدیث غدیر نوشتهاند: «هرکس بخواهد اطلاع از چگونگی حدیث غدیر پیدا کند، باید رجوع کند به کتاب عبقاتالانوار سید بزرگوار میرحامد حسین هندی که چهار جلد بزرگ در حدیث غدیر تصنیف کرده و چنین کتابی تاکنون نوشته نشده... اهلسنت درصدد جمع این کتاب و تضییع آن هستند و ما ملت شیعه در خواب هستیم تا آن وقت که یک چنین گنج پرقیمت و گوهرگران بهایی از دست برود!... بر علمای شیعه بالخصوص و دیگر طبقات لازم است که این کتاب بزرگ را که بزرگترین حجت مذهب است، نگذارند از بین برود و به طبع آن اقدام کنند.»

 

تلاش و پشتکار: علامه میرحامد حسین(ره)، مجموعه نفیس عبقات را به تنهایی و با تحمل رنج و مشقتهای فراوانی نوشت. ایشان با کمترین امکانات روز، این کار عظیم و جهاد علمی را آغاز کرد و با عشق و مدد الهی و عنایت ائمه اطهار(ع) بهصورت اعجازگونه به سرانجام رسانید و آنقدر نوشت که دست راستش از کار افتاد. ایشان برای دستیابی به منابع و کتابهای اهلسنت، گاه بهعنوان خادم و کارگر در یکی از روستاهای دور افتاده شهر مکه به خانه عالمی سنی وارد شد تا در کتابخانه شخصی او به کتابی که دنبالش بود دست یابد. زمانی نیز برای دستیابی به کتاب مورد نظرش به مصر سفر کرد. پس از تهیه کتاب با کشتی برگشت و در میان کشتی مشغول مطالعه بود که تندبادی وزیدن گرفت و کتاب از دستش به دریا افتاد و او بلافاصله خود را به دریا افکند و کتاب را گرفت و با کمک برخی همسفرانش سوار کشتی شد. وقتی از او پرسیدند چرا خود را به دریا پرت کردی؟ کتاب را نشان داده و گفت: به خاطر این کتاب!

 

ارزش وقت: میرحامد حسین ارزش وقت را خوب میشناخت و از لحظه لحظههای آن بهخوبی استفاده میکرد. وقتی که جوانش از دنیا رفت، مراسم کفن و دفن و تشییع و مجلس سوگواری او را به دیگران واگذارد تا یک ساعت هم که شده وقتش را جز در تألیف عبقاتالانوار صرف نکند. همچنین نقل شده: یکی از حکام وقت، تمایل زیادی به دیدار میرحامد حسین داشت، ولی سید تمایلی به این ملاقات نشان نمیداد، اما در پی اصرار افراد مختلف، سید پرسید مقصود ایشان از این ملاقات چیست؟ عرضه داشتند: صرفاً دیدار شما را میخواهد. فرمود: بگویید فلان ساعت از روز در پایین ایوان منزل، منتظرم باشد. رأس ساعت مقرر، در حالیکه حاکم با نوکران و افرادش انتظار قدوم میرحامد را داشتند، سید از اتاقی که درب آن به روی ایوان باز میشد به روی ایوان آمد در حالیکه قلمش در دست راستش بود فرمود: میرحامد حسین هستم مرا دیدی؟ سپس به غرفه خود تشریف برد و به ادامه تألیفش مشغول شد!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی