دستــ نوشتـــ طلبِهــ گـــرگانیــ

...(فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)...

دستــ نوشتـــ طلبِهــ گـــرگانیــ

...(فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)...

از نقش تاثیرگذار روحانیت در سینما غافل بوده ایم

دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۰۷:۴۵ ب.ظ


تهیه کننده فرشته ها با هم می آیند؛


  از نقش تاثیرگذار روحانیت در سینما غافل بوده ایم  ...

--------------------------------------------------------------------------------------------
خبرگزاری حوزه/ سینما و روحانیت می تواند ارتباط دو طرفه مطلوبی با هم داشته باشند، به شرطی که این رابطه به طرز صحیحی انجام شود  
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

منوچهر محمدی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فرشته‌‌ها با هم می‌آیند» در گفت وگو با خبر گزاری حوزه درباره چرایی پرداختن به زندگی روحانیون در فیلم‌هایی چون «فرشته ها با هم می آیند»، «طلا و مس» و «زیر نور ماه» گفت: در سینمای پس از انقلاب، پرداختن به زندگی اقشار مختلف جامعه رایج شد، اما این که در این تولیدات به زندگی خصوصی قشر روحانی توجه شود مورد توجه نبود، در این راستا فیلم «طلا و مس» اولین کاری بود که قدم در این راه گذاشت، البته من پیش از آن با تهیه فیلم «زیر نور ماه» به این موضوع پرداخته بودم، اما در آن کار فقط به دغدغه های شخصی روحانیون پرداخته می شد.

ولی در کاری چون «طلا و مس» و «فرشته‌ها با هم می‌آیند» زندگی شخصی مورد توجه است.

عشق رو حانیت را به تصویر نکشیده ایم

وی افزود: در سینمای ایران فیلم های عاشقانه زیاد تولید شده که برخی از آنها از کیفیت خوبی هم بهره برده اند، اما اینکه این موضوع درباره روحانیت باشد، امری بود که در فیلم های سینمایی رخ نداده بود.

 در«فرشته ها با هم می آیند» محور همین رابطه عاشقانه است، البته کار کردن در این عرصه سخت تر، زیبا تر و شیرین تر است، چون برای این‌که در این فضا وارد شویم، می‌با یست روحانیون را به درستی بشناسیم تا فیلم دستخوش اشتباه یا تحریف نشود. کلام دیگراینکه در این اثر سعی داریم بیان کنیم زندگی یک طلبه هم مشکلاتی دارد که شاید خیلی ها از آن بی خبر باشند و ندانند زندگی شخصی آنها به لحاظ اقتصادی شاید از بسیاری از اقشار جامعه ضعیف تر باشد، اما با سلامت نفس و عشق به کارخود، زندگی آنها به لحظاتی خوش تبدیل شده است.

چرایی پرداختن به موضوع رو حانیت

این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که ساخت چهار فیلم درباره روحانیت این پرسش را در ذهن پیش می آورد، دلیل این توجه ویژه به روحانیت در فیلم های وی چیست؟ گفت: ما از این مهم غافل بوده ایم که سینما و روحانیت می تواند ارتباط دو طرفه مطلوبی با هم داشته باشند، به شرطی که این رابطه به طرز صحیحی انجام شود. چون روحانیت قادر است با زبان سینما بسیاری از آموزه های دینی را به مردم منتقل کند و سینما نیز قادر است با برخورداری از آگاهی های روحانیون مسیر صحیح را در پرداختن به آموزه های اخلاقی و دینی پیش گیرد. به همین دلیل من در فیلم‌هایی که درباره روحانیت ساختم، خواستم به نوعی پلی بین روحانیت و سینما زده باشم.

تجربه موفق طلا و مس

محمدی درباره استقبال از فیلم‌های وی با محوریت روحانیت بیان کرد: مردم دوست دارند چیزهایی را در سینما ببینند که در آن جذابیت و اخلاق حرف اول را می زنند. برای همین وقتی «طلا و مس» در قم اکران شد از آن استقبال خوبی به عمل آمد. فیلم های دیگرم هم در گیشه توانستند با موفقیت رو به رو شوند. برای نمونه فیلم «فرشته ها با هم می آیند» توسط یک فیلمساز فیلم اولی ساخته شد، اما توانست در رقابت با فیلم هایی چون «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «امروز» به فروش خوبی دست پیدا کند. این مسئله نشان می دهد اگر یک قصه خوب و شریف در سینما مد نظر قرار گیرد از آن استقبال لازم به عمل خواهد آمد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا همکاری وی با حوزه هنری نوعی سفارش سازی نیست؟ گفت: من آدم سفارش پذیری نیستم. این نکته را در کارنامه سینمایی من می توان مشاهده کرد، البته ممکن است به لحاظ اعتقادی با گروهی همسوی فکری باشم، اما این بدان معنا نیست که در کارم سفارش می پذیرم. این اصل را همیشه سعی کردم رعایت کنم و به نوعی در مناسبات سیاسی داخل نشوم.

نگران سی سال آینده هستم

این تهیه کننده تاکید کرد: نمی توان کتمان کرد که جامعه امروز ما از بسیاری آسیب های اجتماعی رنج نمی برد. آسیب هایی چون طلاق، سقط جنین و... که روز به روز شیوع پیدا می کند.

این موضوع را به عنوان فردی که درس جامعه شناسی خوانده می گویم، نگران جمعیت کشورمان در 30 سال آینده هستم که جمعیتش رو به کاستی است و فرزند سالاری به آنها اجازه بیشتر بچه دار شدن را نمی دهد

این دغدغه تنها در جامعه ما نیست که وجود دارد بلکه در سینمای جهان نیزچنین نگرانی هایی را می توان مشاهد کرد برای همین می‌توان دید که تا چه حد به خانواده و محیط زیست توجه می شود.

محمدی ادامه داد: به عقیده من سینمای ایران باید خانواده را به عنوان محور در اکثریت کارهایش لحاظ کند، چون مطمئن باشید اگر بتوان خانواده ایرانی - اسلامی را به طرز شایسته در فیلم های ایرانی ترسیم کرد به نوعی فرهنگ سازی نیز در جامعه شکل خواهد گرفت، حتی می توان گفت؛ با رواج فرهنگ خانواده در جامعه می توان بسیاری از آسیب های رایج در جامعه را از بین برد. برای همین در آینده کاری من باز هم خانواده به عنوان مرکز و هسته اصلی کارهایم لحاظ خواهد شد.

وجه اشتراک فوتبال و سینما

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کارگردان فیلم فرشته ها باهم می آیند که فرزند وی نیزهست، گفت: به شخصه دوست داشتم تا حامد، وکیل می شد، چون فارغ التحصیل حقوق است. دلیلم نیز برای این خواسته این بود که سینما همچون فوتبال بی رحم است، اما پسرم برای ورود به سینما به شدت مصمم بود. من نیز بعد از اینکه این اشتیاق را دیدم به وی پس از ساختن چند فیلم کوتاه توصیه کردم که کار خود را در هنر هفتم با نویسندگی شروع کرد، چون آغاز راه با پیمودن این مسیر به کیفیت بالای فیلم ساز خواهد انجامید. با این توضیح حامد فیلمنامه های مختلفی نوشت که من همه آنها را بایگانی کردم، اما در نهایت به جایی رسید که فیلمنامه دلخواه و منسجمی را با کاری چون «طلا و مس» توانست بنگارد.

سینما، دولتی یا خصوصی؟

محمدی با بیان اینکه؛ فیلم دولتی و خصوصی ساختن به خودی خود امری مهم نیست، بلکه استقبال تماشاگران از فیلم است که اهمیت دارد، گفت: من مخالف سرمایه گذاری دولت در سینما و هنر نیستم، چون وقتی نزدیک به 90 درصد بودجه کشور را دولت تامین می کند طبیعی است که بخواهد در سینما نیز سرمایه گذاری داشته باشد، آنچه اهمیت دارد این مهم است که، فیلم مورد نظر را مردم بپسندند، انگاه می توان انتظار داشت کاری تولید شود که قادر باشد رضایت مردم را جلب کند.

 مهمترین عامل اقبال به یک فیلم

درباره فیلم «فرشته با هم می آیند» هم باید بگویم حوزه هنری تنها 40 درصد از سرمایه را در اختیار فیلم گذاشت، هرچند آنها می خواستند صد در صد سرمایه گذاری کنند، اما من به آنها گفتم چون این فیلم تجربه اول حامد محمدی است ممکن است کار فروش مناسبت نداشته باشد و حوزه هنری ضرر کند، پس با 60 درصد سرمایه شخصی که من در اختیار پسرم گذاشتم، کار تولید شد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که از زمان اکران فیلم راضی است؟ بیان کرد: من زیاد به این امر معتقد نیستم که تاریخ یا زمان برگزاری یک فیلم به تنهایی می تواند ضامن موفقیت یک فیلم باشد، البته منکر این اصل نیستم، اما به عقیده من مهمترین عامل، کیفیت فیلم است، زیرا اگر اثر بتواند با قصه خود مردم را جذب کند آن فیلم در گیشه به موفقیت لازم دست پیدا خواهد کرد.

درباره «فرشته ها با هم می آیند» هم همانطور که پیش تر گفتم این فیلم همزمان با اثر دو فیلم ساز بزرگ کشور، رضا میر کرمی و بهروز افخمی اکران شد، اما خوشبختانه توانست در آن حدی که انتظار می رود به موفقیت دست پیدا کند.

تاثیر دیجیتالی شدن در رونق سینما

این تهیه کننده اضافه کرد: دیجیتالی شدن سینما به صنعت سینما کمک زیادی کرده است، چون ما می توانیم همزمان با تهران در تمام شهرستانها نیز نمایش فیلم داشته باشیم، اتفاقی که در گذشته رخ نمی داد و بسیاری از فیلم ها بعد از تهران در شهرستانها اکران می شدند، همین عامل هم سبب شده بود تا به لحاظ روحی و روانی، تماشاگر شهرستان نسبت به دیدن فیلم بی میل شود، اما زمانی که تبلیغ فیلم از تلویزیون پخش می شود و انها می توانند همان اثر را در شهر خودشان ببینند، مسلما بیشتر به تماشای آثارسینمایی خواهند رفت.

فیلم داعش را می سازم

وی در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان اینکه در تولید فیلم هایش طرح ایده با وی است، گفت: معمولا در کارهایی که من تهیه کننده آن هستم، ابتدا طرح ایده از طرف من انجام می‌شود، سپس نگارش فیلمنامه را فیلمنامه نویس بر عهده می گیرد. این اصلی است که در اکثر کارهایم رعایت کردم. در کار آینده ام نیز چنین امری رخ خواهد داد. آن نیز تولید فیلمی درباره داعش است که طرح آن را دارم و به امید خدا در صورت مهیا شدن آن را تولید خواهم کرد.

امید را در جامعه تزریق کنیم

محمدی در پایان گفت: سینما در کنار سرگرمی باید ویژگی بارز دیگری هم داشته باشد. آن نیز تزریق امید به مخاطبان است،.یعنی تماشاگر وقتی از سالن بیرون می آید احساس خوشایندی نسبت به زندگی داشته باشد،.زندگی که در آن ارزش های اخلاقی و دینی بخش مهمی را در بر گرفته باشد، رسیدن به این خواسته نیز تنها بر عهده فیلم ساز نیست، بلکه مخاطبان هم با حمایت خود از ساخت این دست فیلم ها به رواج فرهنگ فیلمسازی، کمک می کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی